Mantel MEE maakt gebruik van cookies om bezoekers te tellen

Door gebruik te maken van dit e-magazine, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten
Professional organizer Petra Reedijk
Opruimcoach

Interview met Petra Reedijk

Als mantelzorger is er vaak een hoop te regelen op verschillende gebieden. Denk aan het huishouden, administratie, financiën of de planning. In huis kan dit als een berg aanvoelen. Je weet misschien niet waar je moet beginnen en het kost veel tijd en energie. Een professional organizer is een expert in het creëren van structuur en overzicht. Dit kan helpen om meer rust, ruimte en tijd te vinden.

5B professional organizer 2

Aan het woord is Petra Reedijk: zij is professional organizer of opruimcoach bij Clear Up Organizing

Als professional organizer help ik mensen thuis door te helpen met opruimen en het afscheid nemen van spullen. Het doel is dat er meer overzicht komt in huis. Waardoor je met meer rust en plezier alle dagelijkse werkzaamheden verricht en er (meer) tijd en energie overblijft voor de leuke dingen in het leven.

In huis is het soms lastig om het overzicht te bewaren over alle spullen. Soms lukt dat niet meer doordat de zorg voor een ander veel tijd en energie kost. Of doordat je een lastige periode in je leven doormaakt. Er zijn te veel spullen het huis binnengeslopen en je vindt het lastig om daar afscheid van te nemen. Alles heeft immers een emotionele waarde. Misschien heb je simpelweg de tijd of energie niet om een grote opruimklus aan te pakken of weet je niet waar te beginnen?

Vaak zorgt de onrust in huis ook voor onrust in je hoofd. Het kan dan enorm helpend zijn om de onrust in huis aan te pakken. Zo ga je op weg naar een stabiele, fijne thuisbasis én rust in je hoofd. Deze rust en ruimte werken uiteindelijk weer door in je hele dagelijkse leven. En dat is waar een professional organizer bij kan helpen: de rust en het overzicht terugvinden. Maar ook hoe je het thuis, met minimale moeite, opgeruimd houdt.

Hoe gaat dit in zijn werk?

We gaan samen de volgende 5 stappen door:

- Sorteren We starten door de ruimte leeg te halen en alles op categorie bij elkaar te leggen. Zo zie je wàt en hoevéél spullen je eigenlijk hebt.

- Scheiden We bekijken wat je wilt houden en wat weg mag. Door middel van het stellen van de juiste vragen, help ik bij het maken van deze lastige keuzes. Het gaat er niet om dat je zoveel mogelijk weg doet, maar dat je de spullen behoudt waar je echt blij van wordt. 

- Organiseren We maken een nieuwe indeling voor de ruimte. Het is belangrijk om spullen die je veel gebruikt op een logische plek op te bergen. Op de plek waar je deze spullen gebruikt. Daarna plaats ik alles logisch en overzichtelijk weer terug in de ruimte.

- Structureren Waar nodig maken we gebruik van handige opbergers en ik label alles. Eventuele huisgenoten kunnen de spullen zo ook op de juiste plek terugleggen. 

- Standhouden Aan het eind van de sessie bespreken we wat we veranderd hebben, waar alles nu staat en waarom we daarvoor gekozen hebben. Ook geef ik een aantal concrete tips mee om de ruimte opgeruimd te houden, natuurlijk toegespitst op jouw situatie. Omdat ik het belangrijk vind om een blijvende verandering te creëren, besteden we veel tijd aan het inslijpen van nieuwe routines. Dat doen we door samen te kijken hoe je deze tips gemakkelijk in je dagelijkse bezigheden inpast.

Naast hulp bij het opruimen en afscheid nemen van spullen, kan ik ook hulp bieden bij het overzichtelijk maken van financiën, administratie, mailbox of een planning. We gaan dan op een vergelijkbare manier te werk. We pellen het ‘probleem’ eerst helemaal af, om te zoeken naar de oorzaak en deze aan te pakken. Organizen is altijd maatwerk. We kijken samen waar de behoefte ligt: alles is mogelijk.

Professional organizer eetkamer

Kan ik ook zelf aan de slag?

Natuurlijk! Houd het dan klein. Pak steeds één kastje of laatje aan. En maak dit ook helemaal af. De beste tip om mee te starten? Maak de oppervlaktes leeg: de vloer, het aanrecht, de tafels, bovenop de kasten en vensterbanken. Dit is het eerste gezicht als je binnenkomt en werkt heel motiverend voor de rest van het huis. Nog een fijne tip om het opgeruimd te houden: Maak elke dag, ’s ochtends of aan het einde van de dag, een opruimrondje. In 15 minuten kom je een heel eind. Zet de timer maar eens aan.

- Ruim de keuken op 
- Werk de vaat weg (vaatwasser aan of weer leeg) 
- Maak het aanrecht leeg en schoon 
- Zorg dat je spullen voor de volgende ochtend klaar liggen (ontbijt, tas ingepakt) - Ruim de woonkamer op 
- Maak alle oppervlaktes leeg

Dit geeft je een rustige start in de ochtend en zet meteen de ‘standaard’ voor de dag: rust, ruimte en overzicht.

Denk ook aan jezelf, lieve mantelzorger.Juist wanneer je zorgt voor een ander, schiet zelfzorg er nog wel eens bij in. Terwijl het juist zo belangrijk is om ook zelf leuke dingen te blijven doen om de zorg voor een geliefde vol te kunnen houden. Ik hoor van alle klanten terug dat er zoveel rust is gekomen én dat er tijd overblijft. Tijd om gewoon eens op de bank te ploffen, een goed boek erbij te pakken of om (lang verloren) hobby’s weer op te pakken. De dingen waar je energie van krijgt! Dit is waar ik het voor doe: meer overzicht, rust en tijd voor wat écht belangrijk is. Om zo weer op te kunnen laden, voor jezelf én voor de ander.
In mei zal Petra een presentatie verzorgen in de Hoeksche Waard. Houd onze kanalen in de gaten voor de definitieve datum. Tot die tijd kun je Clear Up Organizing volgen op Instagram en Facebook: clear_up_organizing. Hier komen vaker mooie tips en tricks voorbij. Of neem alvast een kijkje op de website: www.clearuporganizing.nl.

5B professional organizer 5
Professional organizer Logo Clear up